Bij Wonder the people hebben we jarenlange ervaring met het creëren van branded videocontent. Toch krijgen we nog regelmatig de vraag wat branded content nou eigenlijk is. En dat begrijpen wij, want het is ook lastig om hier een eenduidig antwoord op te geven – het begrip is namelijk breed. Onze definitie? Redactionele content die relevant is voor de doelgroep, met als doel de relatie tussen merk en doelgroep te versterken.

Reclame of branded content?

Vaak wordt reclame aangezien voor branded content. Dit zijn echter twee verschillende vormen van communicatie. Maar wanneer praten we nou over reclame en wanneer is iets branded content? Daar kunnen we vrij duidelijk in zijn…

 

Reclame is een vorm van communicatie die een merk, product of dienst direct aanprijst. Er wordt een directe boodschap verzonden. De inzet van reclame zal direct moeten leiden tot verkoop.

Branded content is content speciaal voor de doelgroep ontwikkeld met het merk als afzender, zonder dat dit heel commercieel wordt opgelegd. Doordat het merk afzender is van de “sympathieke” content, kan er een relatie met de doelgroep worden opgebouwd en zo voorkeur voor merk en/of product worden opgebouwd. Wil je dat de content direct leidt tot verkoop, dan is het verstandig niet voor de inzet van branded content te kiezen. Branded content heeft als voornaamste doel het opbouwen van awareness. 

Voorbeeld: De Allerhande is branded content. De Bonusfolder is reclame. 

 

Om je op weg te helpen, hebben we 5 tips opgesteld over de inzet van branded content.

 

  1. Bepaal je doelstellingen
    Om te bepalen welke vorm van content ingezet moet worden om de doelstellingen te halen, is het belangrijk de uitkomst van het traject inzichtelijk te hebben. Wil je de effort direct terugzien in de verkoopcijfers? Dan zal een reclamecampagne eerder het gewenste resultaat boeken. Ben je op zoek naar verbinding met je doelgroep en wil je de awareness voor je product of dienst vergroten? Dan kan branded content je daarbij helpen.
  2. Zet niet jezelf, maar je doelgroep centraal
    ‘Relevante content maken’, hoe doe je dat dan? Verplaats je hiervoor in je doelgroep: Waar zoekt jouw doelgroep naar op internet? Tegen welke problemen kunnen zij aanlopen? Welke kennis heb jij als bedrijf, die voor je doelgroep interessant is? Wat inspireert de doelgroep? Of waar kun je ze echt mee helpen? Het snijvlak tussen de interesse van je doelgroep, en de boodschap van jouw merk, daar ligt de magie van je verhaal.
  3. Wees altijd authentiek
    Echtheid brengt verwondering. De klant van vandaag is kritischer dan ooit, en prikt overal doorheen. Wees daarom geloofwaardig, maak zaken niet mooier dan ze zijn en blijf dicht bij jezelf. Doe dit zowel in onderwerpkeuze (blijf bij je expertise) als in vorm (geen acteurs, geen gescripte interviews)
  4. Bepaal je zenderprofiel
    Ontwikkel, voordat je begint met schrijven of opnemen, een zender formule waarin je de contentstrategie bepaalt. Voor wie maak je content? Met welk doel? Met welke boodschap/visie wil je hen bereiken? En waarom zijn zij daarin geïnteresseerd? Met een vaststaande formule, weten kijkers wat ze van jou als zender mogen verwachten en is je content consistent.
  5. Maak een contentkalender
    Marketeers zullen het vast herkennen: het effect van een incidentele campagne, video of blogpost kan tegenvallen. Om een relatie met de doelgroep aan te gaan is immers meer tijd nodig. Denk daarom in formats die in serievorm zijn in te zetten, en maak een contentkalender waarin je vooraf bepaalt wanneer je je doelgroep wilt bereiken met welke content. Zo blijf je dicht bij je doelgroep en houd je jezelf scherp. 

 

 

 

Zelf aan de slag met branded content?

Neem contact op met Sjoerd van Renselaar of vul onderstaand formulier in

Sjoerd van Renselaar
Head of Major Accounts

 

 

Neem contact met ons op!