Als jouw item op televisie verschijnt, wil je natuurlijk het maximale uit dat moment halen. In dit artikel, geven we je een aantal tips hoe je dat kunt doen en hoe we daarbij kunnen helpen

 

1.) Kondig van tevoren aan dat je op tv komt

‘’mensen kopen wat ze kennen’’

Jouw bedrijf, dienst of product komt op TV en dat is iets waar je best trots op mag zijn. Door vooraf aan te kondigen dat je op tv komt, creëer je niet alleen een momentum. Je creëert ook vertrouwen doordat jouw bedrijf is geïntegreerd in een bestaand format op een nationale zender met grote bekendheid en bereik. Kort gezegd lift je mee op de bekendheid van het programma en de zender die iedereen kent.

Pro tip: met een mooie making-of foto of een still uit je item, kun je aankondigen dat je op tv komt. 

2.) Deel het item op je eigen kanalen

Als deelnemer van onze programma’s, ontvang je altijd een losse versie van het item voor eigen gebruik. Deze kun je delen op je eigen kanalen. Denk aan je eigen website, social media kanalen en LinkedIn. Dit heeft twee voordelen. Allereerst zien meer mensen de inhoud van jouw TV-item en weten ze daarmee welke voordelen jouw bedrijf, product of dienst heeft. Ten tweede geldt ook hier weer merk attributie: je lift mee op de bekendheid van een groot televisiemerk. 

3 pro-tips voor het delen van je video:

  • Upload de video op ieder kanaal apart. De algoritmes van Facebook en LinkedIn pushen video’s die op het platform zelf zijn geüpload veel meer dan een ‘’embedded’’ YouTube-video of een link naar je website. 
  • Op Facebook kun je de video het beste één keer uploaden vanuit een bedrijfsprofiel. Je medewerkers kunnen deze dan ‘sharen’ vanuit hun persoonlijke account waardoor er zo veel mogelijk interactie op één video plaatsvindt en het algoritme die video een boost geeft.
  • Op LinkedIn scoren video’s die zijn geüpload vanuit een privé-persoon beter dan video’s  die zijn geüpload vanuit een bedrijfsprofiel. Daarom adviseren we om video’s op LinkedIn niet alleen te uploaden op een bedrijfsprofiel, maar deze ook door losse personen (zoals je medewerkers) te laten delen. Je zult zien dat dit aanzienlijk meer bereik oplevert!

 

3.) Voorzie je item van (Nederlandse) ondertiteling

85% van de video’s op LinkedIn en Facebook worden bekeken zonder geluid. Wanneer je je item online wilt verspreiden, beschouwen we ondertiteling daarom als een absolute must. Bij het ondertitelen is het belangrijk om rekening te houden met de leessnelheid van de kijker. De kijker kan minder snel lezen dan luisteren, waardoor spreektaal altijd moet worden aangepast voor leesbare ondertiteling. Wil je je item laten ondertitelen door professionele ondertitelaars? Neem dan hier contact op met Dennis Hoekstra

4.) Maak je item online-proof

De items die wij maken voor TV zijn gemiddeld 3,5 minuut lang. Een mooie lengte voor het vertellen van jouw verhaal op tv. Online is de aandachtsspanne van kijkers echter korter. Video’s met een dergelijke lengte echter maar door 37% uitgekeken. Voor informatieve video’s zoals onze TV-items, adviseren we een maximale lengte van 90 seconden. Hieronder vind je een aantal tips voor het online-proof maken van jouw item. 

 

  • Vermijd lange introducties en onnodige intro’s. Onderzoek wijst uit dat online kijkers gemiddeld na 3 seconden hun aandacht verliezen. Kom in een online video dus direct tot de kern en bepaal de ‘’reason to watch’’ voor de kijker. 
  • Kies maximaal 1 boodschap en doelgroep per online video. Om dit mogelijk te maken, kun je je item terugsnijden naar meerdere korte video’s met allemaal hun eigen hoofdboodschap, doelgroep en call to action.  
  • Voeg aan iedere online video een call to action toe. De mediawet bepaalt dat het item op tv niet wervend mag zijn of mag aanzetten tot aankoop. Online kan dit wel. Bepaal voor iedere video dus wat je wilt dat de kijker voelt en doet na het zien van de video. 

 

Wil geholpen maken bij het online-proof maken van jouw televisie item, of bij het terugsnijden van je televisie-item naar meerdere online video’s? Neem dan hier contact met ons op. 

 

5.) Geef je bereik een boost met een online campagne 

Wil je je bereik en conversie een flinke boost geven, dan kun je rondom je televisie-uitzending een social advertising campagne houden. Een online campagne biedt de mogelijkheid om jouw boodschap onder een hele specifieke doelgroep te verspreiden. Denk aan leeftijd, interesses, of (bij adverteren via LinkedIn) functieprofiel en branche waarin iemand werkzaam is. Een social campagne is daarnaast laagdrempelig: met een paarhonderd euro mediabudget, bereik je al gauw tienduizenden mensen uit je doelgroep.

Een aantal tips voor het maken van een social campagne:

  • Bepaal je doelstelling: wat wil je bereiken met de online campagne? Wat wil je dat de kijkers doen? Naar welke website moeten zij doorklikken? Welke boodschap moeten ze te zien krijgen. 
  • Bepaal je doelgroep: wie wil je bereiken? Hierop kun je je campagne targetten;
  • Bepaal je kanalen: op welke kanalen kun je je doelgroep het beste bereiken? 
  • Snijd je item terug tot zeer korte video’s van ca 15-20 seconden. Bijvoorbeeld een teaser van het televisie-item, of door korte social-ads uit het materiaal te snijden met allen een eigen doelgroep en call-to-action. De maximale lengte voor social advertenties is 60 seconden. 
  • Maak meerdere assets, zodat je precies kunt zien welke video’s veel clicks opleveren en welke minder. 
  • Zorg dat je assets begrijpbaar zijn zonder geluid. Bijvoorbeeld door gebruik te maken van grote titels.
  • Monitor en optimaliseer je campagne tussentijds: check welke kanalen en welke assets het beste converteren en zet daar je budget op in. Kanalen en assets die niet resoneren, kun je stopzetten. 

Wil jij meer bereik met een online campagne? 

Bekijk dan hier onze pakketten voor social advertising. Daarin passen we je item aan voor online gebruik, leveren we ondertiteling, starten en monitoren we campagne met een minimaal bereik van 35000 impressies. Meer behoefte aan een custom-aanpak? Neem dan hier contact met Sjoerd van Renselaar

 

Het maximale uit je uitzending halen?

Neem contact op met Sjoerd van Renselaar of vul onderstaand formulier in

Sjoerd van Renselaar
Head of Major Accounts

 

 

Neem contact met ons op!